Yapay Zekâ Destekli Artografi Sergisi – Medya Bize Ne Yapar?
Yapay Zekâ Destekli Artografi Sergisi – Medya Bize Ne Yapar?
Tarih: 22 Temmuz 2024

Yapay Zekâ Destekli Artografi Sergisi – Medya Bize Ne Yapar?

Medya Bize Ne Yapar?

-İletişim Kuramcılarının İzinde Medyayı Yeniden Düşünmek-

Gündelik yaşamımızın büyük bir bölümünde yanımızda taşıdığımız iletişim araçları sadece belirli mesajları ileten teknolojik araçlar mıdır?

Cebinizdeki akıllı telefonu, kolunuzdaki akıllı saati, çantanızda kitabı, evinizdeki televizyonu sadece bir mesaj aktaran bir araç olarak mı görüyorsunuz?

Bu yıl iletişim çalışmaları alanında medya etkilerini sorgulayan bilimsel ve felsefi nitelikli kavramları konuşturarak öğrencilerimizle bu sorulara cevap aramaya başladık. Ders dönemi boyunca Roland Barthes, Marshall McLuhan ve Jean Baudrillard’ın kavramlarını derinlemesine sorgulayarak bugünün dünyasına yeni bir pencereden bakmaya çalıştık. Sorgulamalarımız iletişim araçları dediğimiz ortamların yani medyanın insan yaşamına ve toplumsal düzene etkileri üzerineydi.

Kuramsal metinlerin rastgele bir bilinç akışıyla gündelik pratiklerle nasıl eşleşebileceğine dair tartışmalarla geçen derslerimizde gündelik yaşamın olağan akışında farkında olmadığımız medya etkilerinin zihinsel ve düşünsel süreçlerimize nasıl sirayet ettiğini hep birlikte deneyimledik.

Kuram dersleri genelde iletişim öğrencileri için korkutucu görünen derslerdir. Ancak kuramın da yaşamın içinden çıktığını göz önünde bulundurarak, kuramcıların da toplumun içinde birer birey olarak gözlemlerini bizlere aktardığı bilincine vardığımızda bu korkutucu halin yerini bir hayret etme duygusu aldı. Bir kuramcının kişisel tarihini, kuramları geliştirirken deneyimlediği süreçleri bilmenin teorik metinleri çok daha anlamlı hale getirdiğini anlamış olduk. Medya ve medyanın ürettiği anlamlar karşısında eleştirel bir pozisyonu benimseyerek iletişimci vasıflarımıza farkındalığı yüksek bir boyut katmış olduk. Bu eleştirel tutum öğrencilerimize medya karşısında daha aktif bir katılımcı ve üretici olma bilinci sağladı. Sonrasında ise dersteki tartışmaların verimini ve çıktılarını daha geniş kitlelere ulaştırabilmek adına bir sergi yapmaya karar verdik. Derslerin son haftalarında Dall-e adlı görsel üretici yapay zekâyı kullanmayı öğrendik. Dall-e bizim için derdimizi anlatmamızı sağlayan bir araç olarak konumlandı. Ona verdiğimiz komutlar bizim bu sergiyi daha anlaşılabilir biçimde düzenlememizi, estetik olarak da görsel bir deneyim sunmamızı sağlarken yapay zekâ ile estetik arasındaki ilişkiyi de sorguladığımız bir süreci deneyimlemiş olduk.

Yapay zekânın yeteneklerini karmaşık ve anlaşılması güç metinleri görselleştirerek amaçlarımız doğrultusunda kullandığımız, bilim iletişimi alanında deneysel bir çalışma niteliği taşıyan Medya Bize Ne Yapar? adlı sergimiz Platon’un “Mağara Alegorisi”yle başlayıp Roland Barthes, Marshall McLuhan ve Jean Baudrillard’ın kavramlarının görsel anlatılarıyla devam ediyor. Medyayı ve toplumsal etkilerini anlamlandırma yolunda çıkacağınız bu yolculuk umuyoruz ki sizlere de ilham verir.


Bölüm:
İletişim Fakültesi – Yeni Medya Bölümü (TR)

Kürasyon: Öğr. Gör. Umut YİĞİT – Arş. Gör. Deniz BENZER

Sergi Koordinasyon: Aslı ŞEN – Furkan İNCEOĞLU (Yeni Medya TR)

Tasarım: Ege PELİN (Görsel İletişim Tasarımı)

Sergi Açılış Tarihi: 22.07.2024     Saat: 11.30

Etkinlik Yeri: Ayazağa-Maslak Yerleşkesi Fuaye Alanı